Alles wat jij moet weten voordat je aan de slag gaat met SMMA en SMMB
20 juni 2022 

Alles wat jij moet weten voordat je aan de slag gaat met SMMA en SMMB

Alles wat jij moet weten voordat je aan de slag gaat met SMMA en SMMB

Misschien overweeg jij om jouw eigen SMMA of SMMB, social media marketing agency of social media management bureau, te starten. Het is je wellicht al opgevallen dat de social media business in de laatste jaren flink in populariteit is gestegen. Dat is uiteraard niet voor niets. De kracht die social media tegenwoordig heeft op ons leven is enorm. Wanneer men tegenwoordig een bedrijf wilt starten, dan beginnen ze met het groeien op social media, in plaats van dat ze veel geld investeren in het huren van een grote winkel of een groot kantoorpand. Ondanks dat de populariteit richting SMMA flink gestegen is, betekent het niet dat je te laat bent om jouw eigen SMMA of SMMB op te richten. Wij, van High Level Ondernemer, gaan je de vragen beantwoorden die je altijd al wilde stellen voer SMMA en SMMB.

Wat is SMMA?

In een notendop richten SMMA’ zich op de meeste dagelijkse activiteiten binnen een marketingbureau voor sociale media. De taken zijn dus gericht op het maken en organiseren van content, het plannen en posten van deze content en het groeien van de accounts. Alle social media bureaus positioneren zichzelf anders en niet alle social media bureaus zullen dezelfde diensten aanbieden. Wij hebben doorgaans gewerkt met klanten die geweldige producten en leiderschap tonen, maar wanneer ze dit moeten vertalen naar hun social media account dan gaat het mis. Werken op dit platform is niet voor iedereen en daarom bestaan er zoveel SMMA’s en SMMB’s. Zonder het element van geweldige inhoud vallen de inspanningen van jouw harde werk op sociale media snel af, ongeacht of jij betaalde of organische advertenties gebruikt. In zo’n geval helpen wij de account om een plan op te stellen hoe zij hun producten het beste kunnen adverteren, hoe ze hun account kunnen groeien, en meer. Hier komen veel aanvullende klussen bij, zoals het ontwerpen van een identity en een esthetische look. Over het algemeen kan je de taken van een SMMA verdelen in accountbeheer, klantenservice, adverteren en account groei.

Wat is SMMB?

Aan de andere kant heb je SMMB. Dit staat voor social media management bureau. Deze tak binnen de markt houdt zich bezig met net wat andere taken. Enkele van deze taken zijn bijvoorbeeld marketingstrategieën opstellen op basis van de doelen van de klant, het beheren van sociale media-account, afbeeldingen en tekst plaatsen namens klanten, actueel blijven, trends en nieuws delen die relevant zijn voor het bedrijf van de klant, het aantal volgers verhogen, de DM’s beheren en marketing analyses uitvoeren. Er zijn veel goede redenen om te overwegen om een SMMB in te huren als bedrijf, want het beheren van social media kan een tijdrovende klus zijn. Veel bedrijven steken deze tijd liever in andere kanten van hun bedrijf. Voor jou is het wellicht een droom die uitkomt. Jij wordt immers betaalt om op social media te zitten, om een community te bouwen, en meer. Het is dus een droombaan voor iedereen die fanatiek is op dit platform. Het vereist weinig investeringen of apparatuur om aan de slag te gaan, het enige wat je in principe nodig hebt is een computer en een internetverbinding. Je kunt het bedrijf vanuit huis runnen of ergens anders met internettoegang, zoals op vakantie. Zo kan jij de ochtend besteden aan werk en de middag besteden aan het strand. De behoefte aan managers van sociale media blijft groeien naarmate meer solo-ondernemers, freelancers en kleine bedrijven deze taak uitbesteden.

Hoe bouw jij jouw SMMA op?

Veel mensen beginnen SMMA's en pitchen zichzelf als een full-service digital marketingbureau. Ondanks dat ze inderdaad een service geven in deze richting, is het vaak niet helemaal de waarheid. Het is niet realistisch om een volledige service aan te bieden, aangezien er zoveel verschillende aspecten bij komen kijken. Het is bijna onmogelijk om al deze taken met kwaliteit uit te voeren. Om te zorgen dat jouw SMMA een succes wordt, moet je jezelf dus eerst verdiepen in wat jouw specialiteit gaat zijn. Wij hebben een aantal tips voor jou op een rijtje gezet. Tijdens ons 6 week programma komt dit, en nog veel meer, aan bod.

Kies een of twee specialiteiten waar jij je in gaat verdiepen

Denk je dat je exact weet hoe social media in elkaar zit? Word dan een Instagram-expert. Ben je echt goed in het optimaliseren van video's en ben jij creatief in het maken van pakkende thumbnails? Focus jouw service op YouTube. Ben je vooral geïnteresseerd in het leren hoe je inkomsten kunt genereren via betaalde advertenties? Focus je dan op betaalde advertenties binnen social media. Het is goed om te onthouden dat je niet overal goed in kan zijn, vooral niet in het begin van jouw SMMA carrière. Wanneer jij als een expert aan de slag gaat, kan je daarnaast ook prijzen rekenen die bij jouw expertise horen.

Bepaal op welke sector jij je wilt richten

Er zijn talloze industrieën waar jij je op kan focussen. Het is belangrijk om vanaf het begin een keuze te maken in welke niche jij je wilt positioneren. Om dit beter uit te leggen, hebben we hier een klein voorbeeld. Stel jij houdt van yoga, je weet er het een en ander vanaf en je wilt je graag richten op deze branche. Pitch dan jouw diensten aan yoga en wellness-gerelateerde merken. Ben je een tech-expert. Neem contact op met technische merken en biedt ze jouw diensten aan. Ondanks dat je in eerste instantie denkt dat dit een beperking oplevert, is dit niet het geval. Experts verdienen meer dan generalisten. Je zult het ook veel makkelijker vinden om aan werk te komen wanneer jij je focust op een specifieke niche.

Hoe krijg je naamsbekendheid als SMMA?

Je moet jezelf gaan positioneren als een expert in jouw vakgebied. Een van de meest voorkomende vragen die wij krijgen van mensen is, hoe kan ik mijn bedrijf starten en klanten werven wanneer ik geen ervaring heb? Allereerst is het goed om te onthouden dat we allemaal bij nul zijn begonnen, het is dus geen probleem. Waar je mee moet starten, is door online te laten zien dat je kennis hebt over het vakgebied. Geef mensen de indruk dat je weet waar jij het over hebt. Een van de eenvoudigste manieren om dit te doen is op LinkedIn. Dit platform is gemaakt voor professionals. Bovendien is het een geweldige plek om contact op te nemen met jouw leads. Als je jouw SMMA wilt  laten groeien, ga dan naar LinkedIn en post tips, statistieken of infographics. Publiceer artikelen waarin jouw kennis wordt getoond. Zelfs zonder klanten te hebben, kun je beginnen aan te tonen dat je enige expertise hebt. Onthoud dat het doel hier, waar we het over hebben, is om je te laten opvallen tussen alle andere SMMA's die er zijn. Door jezelf te onderscheiden van de rest begin je bij het aanbieden van specifieke diensten aan een specifieke branche, terwijl jij jouw kennis deelt met jouw volgers op LinkedIn en andere platforms.

Hoe bouw je een SMMB op?

Om SMMB te worden, is meer ervaring vereist dan opleiding. Er zijn cursussen in beheer van sociale media beschikbaar, maar je moet ook zelf een beetje studeren en onderzoek doen. Sociale media is uiteindelijk een marketingtool. Ondanks dat er veel focus wordt gelegd op volgers, likes en views, is het vooral belangrijk om te zorgen dat deze volgers daadwerkelijk actie ondernemen. Je wilt immers dat ze producten kopen van een merk, dat ze waarde hechten aan de advertenties en meer. Social media marketing is anders dan traditionele marketing en daarom worstelen veel bedrijven ermee. Bij sociale media draait alles om het hebben van een interessant, informatief en/of onderhoudend gesprek met jouw volgers en potentiële volgers. Jij helpt bedrijven om dit te bereiken.

Wordt bekend met alle verschillende social media platforms

Er is geen directe oplossing voor het posten op sociale media, anders dan zou SMMB niet bestaan. Elk platform heeft zijn eigen regels en methoden voor de beste marketingpraktijken. Hoe een bedrijf reclame maakt op Instagram moet anders zijn dan hoe het op LinkedIn verkoopt, omdat elk platform enorm verschilt en een andere doelgroep trekt. Je moet jezelf dus verdiepen in de platforms die voor jouw potentiële klanten van belang zijn. Organisatie en het hebben van een plan zijn cruciaal om ervoor te zorgen dat jouw SMMB een succes wordt.

Strategieën ontwikkelen die passen bij de doelen van de klant

Managers van sociale media moeten klanten helpen om sociale media te begrijpen en te begrijpen hoe het werkt. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat er maar weinig aankopen via sociale media worden gedaan, maar dat sociale media wel effectief zijn in het opbouwen van een community aan loyale klanten op de lange termijn. Betrokkenheid en het opbouwen van lijsten zouden betere doelen zijn dan verkopen. In staat zijn om de stem van de cliënt vast te leggen. Als jouw klant leuk en eigenzinnig is, moeten berichten op sociale media dat weerspiegelen. 

Bepaal welke diensten u aanbiedt 

Je kan verschillende pakketten aanbieden, zoals een opstartservice die accounts aanmaakt en vervolgens het beheer ervan teruggeeft aan de klant of een full-servicepakket dat alles doet, van het maken van de accounts, het plaatsen van content en het praten met de community. Misschien wil jij je meer richten op marketing en data-analyse waarin je laat zien hoe je helpt om het account te laten groeien. Volg vooral het pad waar jouw interesse ligt. Je belangrijkste talenten zullen je helpen het te verfijnen en jouw service naar een hoog niveau te tillen. Overweeg ook of er een richting is waar jij je op wilt focussen. Je kunt bijvoorbeeld social media manager zijn voor makelaars, auteurs, beauty guru’s, skincare merken, enzovoorts.

Identificeer jouw niche

Het maakt niet uit of je werkt binnen de SMMA of de SMMB, het is belangrijk om jouw niche vast te stellen en jezelf te specialiseren aan de hand van de wensen van jouw ideale klant. Iets weten over alle grote platformen is belangrijk, maar soms is het beter om je te concentreren op een paar waarmee jij grote resultaten kan boeken dan wanneer je alles half doet. Jouw bedrijfsplan is een routekaart voor jouw zakelijk succes. Het hoeft niet lang of ingewikkeld te zijn. Geef een overzicht van jouw bedrijfsdoelen, services, marketinginformatie en persoonlijke motivatie. Probeer ook in woorden uit te drukken hoe jouw bedrijf concurreert met de concurrenten. In andere woorden, wat maakt jouw bedrijf uniek.

Professionele begeleiding in het groeien van jouw eigen SMMA of SMMB

Vergeet niet dat je de mogelijkheid hebt om rechtstreeks met ons samen te werken om jouw succesvolle SMMA of SMMB op te richten. Schrijf je in voor het 6 week programma. Tijdens ons programma krijg jij alle tips en tricks aangereikt die jij nodig hebt om jouw SMMA of SMMB succesvol op te zetten. Wij hebben zelf al meer dan 6 jaar ervaring binnen deze tak en hebben dus zeker geleerd van onze fouten. Via ons programma delen wij onze passie voor dit vak en zorgen wij dat jij niet dezelfde fouten maakt die wij hebben gedaan. Jouw harde werk wordt dus sneller beloond met geweldige resultaten. Lees meer over ons programma op onze website of neem contact met ons op om er meer over te weten te komen.

Geniet van jouw nieuwe, vrije levensstijl

Er zijn zoveel verschillende redenen waarom je graag remote wilt werken. Wanneer je de stap maakt richting jouw eigen SMMA of SMMB kom jij dichter tot deze levensstijl. Uiteraard is het heerlijk om op te staan en zelf te kunnen bepalen hoe jij jouw dag inplant, maar er zijn ook daadwerkelijk voordelen aan deze werkstijl. Uw productiviteit schiet omhoog wanneer u werkt in een omgeving met minder afleiding. Thuiswerken geeft je de ruimte om kritisch na te denken en beter te presteren. Je bent enthousiast over het vooruitzicht om te werken voor een bedrijf dat je bewondert, zonder beperkt te worden door je geografische locatie. Je houdt van de uitdaging om efficiënte en effectieve manieren te vinden om met je collega's te communiceren wanneer ze niet in het volgende hokje zijn.

Over de schrijver
Reactie plaatsen