SMMA: De beste tips voor het starten van jouw eigen agency
06 juni 2022 

SMMA: De beste tips voor het starten van jouw eigen agency

SMMA: De beste tips voor het starten van jouw eigen agency

Je bent eindelijk overtuigd om over te stappen van dagdromen over het starten van je eigen agency naar het werken om deze agency daadwerkelijk op te richten. De vraag is echter, waar begin je? Hoe zorg je dat al jouw harde werk zo goed mogelijk zijn vruchten gaat afwerpen? En zijn er elementen waar jij rekening mee moet houden voordat je als ondernemer aan de slag gaat? Wanneer jij jouw eigen agency in SMMA gaat opzetten, dan wil je uiteraard dat deze zo snel mogelijk winstgevend wordt. Daarom is het tijd om eerst te starten met een cursus.


Onze geschiedenis

High Level Ondernemer is ons bedrijf waar wij onze kennis overbrengen naar jou. Heb jij er altijd al van gedroomd om zelfstandig aan de slag te gaan, als een echte ondernemer? Dan ben je bij ons op de juiste plek. In 2017 is High Level Ondernemer ontstaan. Wij zijn begonnen als een agency die ons specialiseerde in het aanbieden van SMMA service. Na al onze jaren aan ervaring hebben wij het een en het ander geleerd over dit vakgebied. We hebben onze kennis verbreed, verfijnd en weten exact hoe we het beste uit onze onderneming kunnen halen. Ons succes, onze kennis en onze passie willen wij graag overbrengen naar jou. Door middel van ons 6 Weken Programma leer jij hoe jij jouw eigen SMMA kan opzetten. Kan jij niet wachten om te beginnen? Vraag dan snel via ons meer informatie op.

Wat is SMMA?

SMMA staat voor social media marketing agency. Jij kan jouw eigen agency oprichten. Het grote voordeel van deze baan en dit beroep is dat je het op iedere plek in de wereld kan doen. Het traditionele bureaumodel is dus verleden tijd. Een SMMA kan allerlei verschillende soorten service aanbieden, maar meestal focust het zich op de volgende: SEO, grafisch ontwerp, videografie, branding, beheer van sociale media, het schrijven van blogs, betaald verkeer, fotografie, het maken van chatbots, community beheer en public relations. Jij kan een breed scala aan klanten winnen wanneer je werkt als SMMA. Je hebt namelijk zelf in de hand op welke branche jij je wilt richten. Ben jij een grote fan van mode en beauty? Dan richt jij je op de fashion en wellness industrie. Zo zijn er nog veel meer andere mogelijke takken waar jij jezelf in kan verdiepen. Naast SMMA, bestaat er ook SMMB. Dit staat voor social media management business. In deze tak krijg je te maken met een reeks aan andere soort taken, zoals accounts die jij beheerd, de rol als accountmanager, de rol als creative director en meer.

Kenmerken van een SMMA

De beste manier om jouw SMMA te laten groeien, is door je te focussen op één branche. Hierdoor kan jij extreem gespecialiseerd worden in deze service en zorg jij dat je nog beter presteert dan jouw concurrenten. Doordat jij je richt op een specifieke service binnen één branche, is het belangrijk dat jij je richt op het werven van klanten die binnen deze tak behoren. Dit stelt jouw SMMA nogmaals in staat om het branche gebied waarin ze actief zijn grondig te begrijpen en hun aanpak te stroomlijnen om hun klanten de beste resultaten te geven. Zodra jij jouw niche hebt vastgesteld en jij er alles aan doet om jouw communicatie te richten op deze ideale klant, dan krijg je binnen een korte tijd te maken met veel nieuwe klanten die jou op een natuurlijke manier hebben gevonden. Op een bepaald moment hoef jij dus niet meer klanten zelf te werven.

Zo start je jouw eigen Agency

In het begin van de social media was het natuurlijk een makkelijke klus om een SMMA op te richten. De impact die het platform had was kleiner, er waren minder grote namen op het platform en bedrijven begonnen nog niet zoveel te investeren in het adverteren via social media. Tegenwoordig is het iets ingewikkelder. Naast social media, zijn er zoveel andere manieren om te adverteren. Deze functies zijn vaak binnen het platform aanwezig. Denk bijvoorbeeld aan Facebook-advertenties. In het begin was de concurrentie lager, kanalen waren minder. Tegenwoordig moet je dus zeker moeite doen om te zorgen dat jij het beste resultaat behaalt. Je moet het platform snappen, zodat jij de beste marketing strategieën kunt toepassen. Aan de positieve kant is het niet langer nodig om een fysieke kantoorruimte te hebben, op voorwaarde dat je het werk doet om online zakendoen te vergemakkelijken. Zoom- en Skype-gesprekken in plaats van fysieke vergaderingen zijn de norm.

Verbreed jouw kennis 

Wanneer jij een SMMA gaat starten,   dan moet je dingen leren die niet met sociale media of zelfs marketing te maken hebben. In deze lijst hebben we bijvoorbeeld een aantal van deze taken of skills op een rijtje gezet. Wellicht bezit je al over enige kennis, maar zelfs als je er nog niks van af weet, kan jij een pro worden in deze takken.

Website design en creativiteit

Naast dat het belangrijk is om enige kennis te hebben over geld en nummers, is het ook belangrijk om jouw creativiteit naar boven te halen. Om jouw SMMA goed te laten werken, moet je namelijk creatief denken. Je kan namelijk te maken krijgen met website design, Instagram posts, flyers of concepten bedenken voor advertenties. Het is dus een groot pluspunt wanneer je de tijd neemt om jouw grafische skills te verbeteren.

Boekhouding

Naast dat de bovenstaande elementen van belang zijn, is het ook belangrijk dat je in handen bent van een goede boekhouding. Misschien kan je dit tot op een zekere hoogte zelf uitvoeren, maar hoe groter jouw bedrijf wordt, hoe meer jij de hulp van een externe partner nodig gaat hebben. Hoewel je geen expert hoeft te zijn, moet je toezicht houden op het proces en vragen stellen om jouw kennis te verbeteren. Dit zorgt ervoor dat je in de toekomst slimme keuzes kan maken in hoe jij investeringen maakt voor jouw bedrijf.

Wat is jouw specialiteit?

Duizenden SMMA’s over de hele wereld bieden marketingdiensten. Dat betekent dat jij je moet onderscheiden en je focus moet kiezen. Wordt je een gespecialiseerde agency? Of grijp je elke kans aan die zich voordoet en wil jij met een grote hoeveelheid aan verschillende merken werken, zoals op het gebied van gezondheid, schoonheid en financiën? Als je een specialist bent, wat is dan jouw achtergrondkennis op dat gebied? Om te zorgen dat je gemotiveerd van start gaat en gemotiveerd blijft, is het handig om te begrijpen welke kennis je al hebt. Je kunt het beste vanuit deze kennis starten en dit gebruiken om verder te ontwikkelen. Dat betekent dat je begint als een specialist, in bijvoorbeeld de gezondheid. Zodra jij jouw portfolio hebt uitgebreid en meer ervaring hebt gedaan, kan je kiezen om jezelf ook te richten op de fashion industrie. Dat betekent niet dat u zaken afwijst, zeker niet in het begin. Het betekent dat u uw kernwaarden en expertise begrijpt om uzelf dienovereenkomstig te positioneren.

Het bepalen van jouw prijzen

Zodra jij jouw niche hebt vastgesteld, is het tijd om na te denken over het budget. Hoe wil jij het liefste uitbetaald worden? Oftewel waar moet jouw ideale klant aan voldoen? Er zijn verschillende mogelijk manieren om opdrachten uit te voeren binnen een SMMA. Daarom hebben wij hier een aantal verschillende vormen uitgelicht.

Maandelijks

Een vast maandelijks bedrag op basis van een maandelijkse klus die iedere maand terugkomt. Het voordeel van dit soorten opdrachten is dat je een consistent facturering patroon krijgt. Het geeft jouw zekerheid dat je goed betaalt krijgt voor de klus, terwijl het voor de klant ook productieve manier is om klussen uit te besteden.

Per project

Je kan ook per project betaalt krijgen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer jij een rebranding of een video maakt voor een bedrijf. Zorg er in zo’n geval voor dat ze altijd vooraf minimaal 50% betalen. Het overige percentage wordt overgemaakt zodra de klus is geklaard.   Er kan ook een voorstel worden gedaan voor meerdere periodes, bijvoorbeeld 50% vooraf, 25% na de conceptfase en de resterende 25% bij voltooiing.

Per uur

Ondanks dat we deze methode minder snel aanraden, is het wel altijd belangrijk om voor jezelf duidelijk te hebben hoe jij jouw uurprijs inschat. Je kunt dit in jouw voorwaarden schrijven om je te dekken als een project afloopt of een klant aanvullende klussen wilt aanvragen. Wees echter altijd transparant. Je voegt dus  nooit kosten toe als je deze niet van tevoren zijn besproken met de klant.

De verschillende soorten service die jouw Agency kan bieden

Social media management

Biedt jij volledig beheer van sociale media? Wees duidelijk over wat dit inhoudt, hoeveel accounts kan je beheren, hoeveel berichten kan jij posten, zijn het afbeeldingen, video's, of carrousel posts, en wat gebeurt er met de stories? Bespreek ook of je DM’s moet beantwoorden voor de klant.

Copywriting voor content

Met copywriting zorg jij dat je blogposts, PR's, eBooks, presentaties en dergelijke schrijft. Hoeveel breng jij in rekening om de sociale inhoud per e-mail te bezorgen en niet om de accounts te beheren? Dit is een gewilde manier voor veel klanten binnen de SMMA.

Social media strategieën

Werk je samen met klanten aan hun strategie, branding en positionering? Dit omvat concurrentie- en marktonderzoek, positionering, branding, contentstrategie en planning van sociale media. Je moet ook tijd en kosten toewijzen aan lopende strategie gesprekken met klanten. Dit kan een uur per week zijn en moet worden ingecalculeerd.

Ontwerp

Een social media account van jouw klant moet er mooi uitzien. Het heeft dus in sommige gevallen een goed ontwerp nodig, mooie templates en een overall brand identity. Ga je dit leveren? Als je geen ontwerper bent of in dienst hebt, kun je dit uiteraard nog steeds zelf leren. Zorg echter wel dat je weet wat je doet. Het moet er immers professioneel uitzien.

Het leren van de juiste skills

Zoals je al opvalt, is het belangrijk om te beschikken over de juiste skills wanneer jij aan de slag gaat als SMMA. Voordat je begint aan verschillende cursussen en persoonlijke projecten, is het belangrijk dat je eerst de bovenstaande punten op een rijtje krijgt. Aan de hand daarvan kan je pijlen op welk gebied jij meer kennis moet krijgen en op welk gebied je al gebakken zit. Het is belangrijk om niet te streng te zijn voor jezelf. Je moet uiteraard hard werken, maar het is een onmogelijke taak om overal een ster in te zijn in het begin. Kies daarom zorgvuldig de service waar jij je op wilt richten. Na een langere tijd kan je jouw SMMA altijd uitbreiden met meer diensten.

Een succesvolle Agency online brengen

Als agency moet je een succesvolle lancering hebben. Het maakt niet uit of jouw bedrijf fysiek of virtueel is, een spectaculaire lancering hoort erbij. Enkele factoren waar je rekening mee moet houden om jouw lancering zo succesvol mogelijk te maken, zijn jouw website, jouw social media account, jouw klantenlijst en jouw adres. Voordat jij jouw website officieel maakt, is het belangrijk om het een en het ander te testen. Test bijvoorbeeld de e-mails en het contactformulier wat er online staat. Zorg ervoor dat de website snel werkt. Vervolgens is het belangrijk om te zorgen dat jouw social media account er professioneel uitziet. Wanneer jij een service voor social media geeft, wil je uiteraard dat jouw klanten zien dat je weet wat jij doet. Overweeg om de eerste paar maanden van uw lancering een betaalde advertentie te plaatsen. Zorg er ook voor dat je naamsbekendheid en vertrouwen opbouwt. Een goede manier om dat te doen, is om te zorgen dat jij vermeld wordt op Google Business.

Hoe vindt je nieuwe klanten?

In het artikel hebben we enkele van de belangrijke punten benoemd die jij nodig hebt om jouw SMMA op te richten. Uiteraard zijn er nog veel meer details die van belang zijn. Wil jij garantie hebben dat je goed van start gaat en dat jouw harde werk wordt beloond? Neem dan contact op met ons, van High Level Ondernemer. Wij staan klaar om je meer informatie te geven over ons 6 week programma.

Over de schrijver
Reactie plaatsen